måndag 12 mars 2018

Trött

Är så less på mina grannar......

Den ena ställer klockan o går upp kl.03.00 o är vaken till 06.00.
Han är pensionär......
Så han behöver inte träna då, han behöver inte tala till sin dator då,
han behöver inte  tala med tidningsbudet, (Bara smällen i dörren kan
ibland vara tillräckligt för att vakna) han behöver inte spola vatten
eller skala ägg mot diskbänken då.
Han behöver inte se på tv med ljud då, det finns textning.

Den andre grannen är vaken hela tiden fram till kl.05.00.
Spelar dator o spel.
Han sitter med hörlurar så det kommer inget ljud från spelandet.
Men han skrattade så högt, vilket han faktiskt så gott som slutat med
när jag berättade hur det lät.
Däremot spolar han i toalett o i kök, vatten som låter så högt i rören.


Det är inte som att de har skiftarbete eller annat arbete för den delen
så att de måste gå upp de tiderna.
Det är inte som att de har barn.
Det är inte som att de är sjuka.

Så alla ljud de gör behöver inte alls förekomma.
Det är ljud jag inte behöver bli väckt av.
Det är ljud som de fortsätter göra trots att jag ber dem,
o säger att det ska vara tyst mellan kl. 22.00-07.00.

Vi bor i ettor, alla våra rum är bredvid varandra.

O jag har flera gånger sagt att när de spolar vatten i kök
eller toalett låter som om de är i min lägenhet.
Men ingen tror mig!
Har inbjudit dem till min lägenhet för att höra själva,.....men nej.....
O de flesta låter som att det tycker jag är lite väl känslig, o visst kan
vissa ljud inte störa, men sammataget blir de små ljuden stora när de
gnager sig in i medvetandet....o spänningen av att undra om de kommer
att spola mycket i natt gör det svårare att sova,.....
O tänker skillnaden på en lägenhet med en sovande människa, o en
lägenhet med en aktiv vaken människa....


Så just nu,....har jag radion på högt.
Jag spolar i toaletten o i köket.
Jag smäller i dörr o skåp utan hänsyn.


Kanske de hör mig,....men det är förstås inte någon garanti eftersom
den ena är döv på ena örat o den andra sitter med hörlurar på när han spelar....

Pensionären har skärpt sig med att inte spola äggen i 45 min i kallvatten.
Han försöker skala äggen med att knacka dem mer
glest mot bänk. O han har bett mig kolla hur högt han kan ha tv:n på
så att jag inte hör den.....bara det att jag glömde räkna med reklamen....

Tror jag har varit för snäll till att börja med när jag bett dem vara tystare,
inte tyst,....varit överseende o tänkt att så hemskt är det väl inte,....
de måste ju få vara vaken när de vill,....jag kan inte styra deras dygnsrytm
eller liv.
O så är det ju.

Hos den ena grannen har ljud tillkommit när han fick sin träningsmaskin,
o när han fick för sig att be tidningsbudet ringa på dörren för att ge honom
tidningen i direkt i handen,....men ringandet på dörren har slutat,.....o så
datorn han nu har som han styr med att prata så ni tänk er när han söker
svar o försöker hitta lösningar till korsordet....


Men,.....nu börjar jag tappa den där förståelsen,......
främst för att de inte fattar det där med spolandet av vatten,...
det är det största ljudet,...o jag vaknar ofta av att en toalett spolas
o eftersom de är två grannar så byter de av varandra med ljuden....
men det förstår de inte när jag sagt att det är inte bara en person.
Ett tag hade jag ytterligare en granne som tyckte det var ok att diska mellan kl.11.00-01.00.


Så,...ja,......jag hämnas med höga ljud från mig.

Barnsligt,.....men jag kan inte låta bli.
Har knappt sovit inatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar