torsdag 15 mars 2018

Böneutrop

Religionsfrihet är att alla ska få ha sin tro, sin religion, sin gud.


Böneutrop är en del av en muslimsk gudstjänst.
En aktiv religiös handling.
En proklamation, uppmaning o påminnelse.

Jag vill inte ta del av deras gudstjänst.
Jag har min egen tro, min egen Gud....min egen gudstjänst.

Ett muslimskt böneutrop
gör mig till en ofrivillig deltagare.


Ett sådant utrop
ger inte ett val till att delta eller inte,
ta del av religionen eller inte.


Oavsett om utropet ska vara på fredagar, vid lunchtid
i tre minuter i en moské som ligger i utkanten, på en ljudnivå
som är acceptabel,....

så är det ändå ett allmänt utrymme de tar av.
Om detta godkänns så öppnas en helt ny arena upp
för hur man tillåts sprida sitt budskap, i det här fallet
sitt religiösa budskap.

Visserligen tillhör böneutropet det muslimska
sättet att utöva sin religion.
Som våran klockringning har varit, som utöver det inte kan
jämföras med ett islamskt böneutrop.
Men oavsett det så blir det allmänna utrymmet en plats att
kunna räkna med när man vill sprida sitt ord.

Jag tycker inte att det är rätt,
att en religion tar del av religionsfriheten
medan resten får sin begränsad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar