måndag 27 november 2017

Skriva


Jag älskar fantasi.


När jag arbetade på en förskola, o vi hade vila gjorde jag det till
en fantasifull stund, med påhittade sagor.
För det mesta berättade jag sagor som handlade om barnen, som fanns med där på vilan.
Jag kunde ge dem olika roller, jag kunde "visa upp" dem för varandra.
De fick skratta o känna ruskigheter o ledsenhet.
Sagorna slutade alltid lyckligt. :)
O de älskade att höra dessa.
De kunde berätta för mamma o pappa, för de andra pedagogerna vad de varit med om, o gjort.
De pratade sinsmellan...
"Tänk när du gjorde så här,...." " När du räddade...." "När du kom på...."
De blir alla hjältar, alla behövs, alla bidrar....

De fick ibland vara med o skapa sagan,...jag började o de fick fortsätta o
det fick bli hur kort eller hur tokigt som helst,.....vi fick det att fungera.
Vi blev en enhet, alla vi som vilade.
O vad jag älskade de där stunderna.

O när jag hörde hur de mer o mer kunde hitta på,.....fantisera,...blev jag glad....
...när jag märkte hur de blev mer trygga i att fantisera, att "det är fel" slutade att styra...blev jag glad...
...när jag märkte hur de andra som lyssnade kunde delta i sitt lyssnande....blev jag glad.....
...när jag märkte hur de blev stolta,...blev jag glad...
De blev förväntansfulla inför kompisens bidrag,.....de blev sugna på att vara med.....
Vi var tillsammans.

Fantasi är så viktig!

För empati.
För att hitta lösningar.
För att skapa.
För att forska o uppfinna.
För att komma samman.
För att tryggt kunna prova oss själva, o pröva oss fram.
För att ha kul en stund.



Nåväl,....rubriken var "Skriva".
Jag försöker få ner lite av min fantasi.
Sagor.
Jag bara skriver det som kommer upp.
På något sätt blir det en början, ett mellan, o ett slut. :)
O jag censurerar inte mig själv.
Det är kul.
Jag har roligt.
Fantasin gör mig gott :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar