tisdag 16 januari 2018

Skriva av mig

Måste få ur mig dessa FK:tankar!

När jag ska sluta arbeta ska jag inte bara beskriva vad det är som gör att jag
inte kan göra mina arbetsuppgifter, utan också blir min fritid skärskådad in i atomer.
När jag ska börja arbeta, har min fritid ingen relevans alls.
När det ändå är den som då bäst kan beskriva, det enda som kan beskriva
hur jag fungerar!


O frågan kommer att jag ska förklara varför min arbetsförmåga
varierar,....när jag säger att jag kan bara (som inte är bara för mig) arbeta
ett viss antal timmar ett begränsat antal dagar.
Det handlar inte om variation!

Jag har utmattning o depression,....ska inte diagnosen i sig förklara
situationen !!

Det är inte en bruten arm jag har,.....det handlar om psyke o ork!
Så det är INTE variation i min förmåga,...det är förbättring när jag kan
börja arbeta. Alls!


De säger de har sina regler de ska följa.
Jag är så less på den meningen.
Den är feg, o bortförklarande, ett försök att blanda om korten,
o helt missvisande!!

Deras regler sägs vara för att de finns människor som ljuger o lurar
till sig sjukpenning.

Ok,....det kan jag köpa.
MEN jag köper inte när de använder sina regler som ett självändamål!

JAG är inte den som ljuger o lurar!
Lite borde de kunna se o höra av omdömen från läkare, chefer o anhöriga.
LITE människokännedom borde de väl själva också ändå ha dessa
människor som sitter med sina regler.
O se vilka som behövs tryckas på lite mera för att se vad som
döljer sig bakom orden.
Men jag är inte en av dem som behövs tryckas på.
Följ era regler men trampa inte in dem i mitt ansikte!
Ni kommer med era regler, jag kommer med mig själv.
Era regler ska vara till för att hjälpa, inte stjälpa. VÄL??!!

De kan säga att det behövs ord från läkaren som beskriver varför
min arbetsförmåga varierar (om jag ska använda mig av deras ord) o
varför det behövs särskilda sätt för mig att återgå till arbete, o så höra på
vad läkaren säger/skriver,...o lyssna till vad jag säger o så skriva ner
det i sina papper,...göra det enkelt. Det är att följa regler, det är ok.
Men det är ju inte så,.....det blir ju inte så,.....
De misstänkliggör läkarens motiv o förmåga, o gör hans
arbete svårare, de litar inte på den profession som ska kunna göra dessa
bedömningar eftersom de har gått skola i herrans många år o
utbildat sig för att kunna göra just det !!
De gör mitt liv till ett elände med att ställa frågor som
är helt irrelevant ! för om de hade lite människokännedom o
ögon o öron,....o i samband med det vågar gå efter vad de faktiskt
ser, hör o får veta,....dra lite egna slutsatser i hur långt de behöver
gå med sin utfrågning,.....då skulle inte försämring ske, eller jag
se dem som en fiende.
JAG har sanningen om mitt mående.

O en annan sak,....MIN sanning blir ifrågasatt in i den minsta detalj,....
men JAG ska acceptera DERAS sanning utan ifrågasättande,...eller vänta,...
neeeej, mitt misstag,...jag kan ifrågasätta med en omprövning (sarkastisk)
Deras sanning är för det mesta en sanning de gjort sig från att lyssna till
sina regler (o åter, för att förtydliga: jag menar inte att de inte ska följa
reglerna,...utan det är hur de använder sig av dem) o lyssna på deras egen
läkare som inte ens har träffat mig ! ,....o som gör en bedömning av min
läkares diagnos o slutsats,....
...blir inte det en andrahandsuppgift,....är det riktigt rätt egentligen, att de
ska få göra sina beslut efter sånt.....
...det litar de mer på....

Så,...deras sanning ska jag köpa, när den för det mesta helt strider mot
vad som faktiskt är sanning.

Alltså,......*skakar på huvudet*



O så det ekonomiska!
Om vi enbart ska prata om hur de ska spara pengar,....o inte på det lidande
som de utsätter redan sjuka människor för,.....så är de helt ute o cyklar.
Med sina regler som de titt som tätt trycker upp som en försvarsmur
framför sig, som ett rättfärdiggörande av deras handlande förlänger
de återfrisknandet,o i sämsta fall hindrar det helt!
Jag har fått börja om två gånger pga FK!
Jag skulle ha varit i arbete nu.

Hur mycket extra kostar jag inte dem nu.

Om jag tillåtits att få följa min egen takt,....o om inte deras sanning fått
stå över min,......hade jag inte varit heltidssjukskriven igen.

Det finns fler faktorer att jag mår som jag mår,......men det är chansen att
få bli bättre de berövar mig på med deras sätt att behandla sina "ärenden".

OCH jag blir också alltid orolig över om jag sagt något på fel sätt, med
fel ord, vid fel tillfälle, som gör att deras bedömning om mig blir vinklad
o tolkad till att jag är mycket friskare än jag är......

...som sagt,...det är ju deras sanning som råder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar