tisdag 2 januari 2018

Framför ögonen

Jag diskar.
Ska hämta tallriken på rumsbordet.
Ser på vägen en hårsnodd som borde vara i badrummet.
Tar den o lägger den på sin plats på hyllan.
Går tillbaka till köket o disken.
Kommer på efter att ha borstat halvt rent en kastrull att jag inte
hämtade tallriken i rummet.
Går dit för att hämta den.
Ser att det ligger kläder i soffan, tar dem till garderoben.
Går tillbaka o diskar klart.
Diskbänken är skinande ren o jag sätter på vattenkokaren för en kopp te.
Medan det kokar går jag till datorn för att leta rätt på en film att se.
Då ser jag tallriken på bordet som också skulle diskas.
Suckar o tar den ut till köket, o ser på vägen en massa papper som ligger på
byrån o som borde ligga i byrån. Det också.
Tänker jag tar det efter att jag lagt tallriken i diskhon.
Jag ställer ner tallriken, o så har vattnet kokat klart.
Jag gör iordning tekoppen o ställer den på bänken medan tepåsen drar.
Jag går till rummet för att leta film.
Ser papperna o kommer ihåg att jag skulle lägga de på plats o gör så.
Lådan krånglar o jag blir irriterad o ropar till.
I lådan ligger också födelsedagsboken. Nytt år tänker jag o jag borde fylla i
januaris födelsedagar. O börjar bli riktigt trött i huvudet.
Blir kissnödig, o går till toan. Tänker när jag sitter att jag ska kolla i
kalendern när jag ska ha mens.
Tvättar händerna, borstar håret o går ut för att leta film.
Medan jag letar som brukar ta lite tid, blir jag sugen på en mandarin.
Går till köket o när jag öppnar kylskåpsdörren
ser jag tekoppen på bänken med nu överdraget kallt te.
Tar med skalad mandarin o tekopp till rummet o ser på vägen den lilla
kalenderboken sticka upp ur skålen på hallbyrån.
Minns att det var något jag skulle kolla o bläddrar i den...
Ser alla dagar o minns att jag borde fylla i alla födelsedagar.
Orkar inte. Bryr mig inte.
Det var mensen jag skulle kolla!
Klart! Jag tar tekopp o nu lite torr mandarin till bordet. Sätter mig i soffan
o börjar se den film jag valt ut.
Telefonen ringer o jag pausar filmen.
Pratar en stund o ser på blomman i fönstret, pillar lite på bladen o ett par
ramlar av.
Den behöver vattnas, o jag får stark stresskänsla.
När jag öppnar skåpdörren för att slänga bladen ser jag en full kompostpåse.
Trött!
Samtalet avslutas, o jag fortsätter se filmen.
Jag lägger mig i soffan med filten på benen.
Det kryper i kroppen, jag känner att jag glömt något, pausar filmen o
går ut till köket för att minnas.
Ser kompostpåsen, jag orkar inte. Kropp o hjärna helt slut.
Pustar, längtar efter soffan o filmen. Hämtar sängkudden o myser ner mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar