fredag 26 januari 2018

Dokumentär

"Hem till varje pris"
Det heter en dokumentär jag såg på svt.


Helt fruktansvärt.


Ständigt denna kamp för en människa
att få leva värdigt.


Jag tänkte att när en ambulansförare kör hem
denna äldre människa som inte kan ens trycka på
larmknappen själv,.....varför gör han det.....?
Hur tänker han....?

Varför vägrar inte de människor som är i den
omedelbara närheten, som sjuksköterskor,
ambulansförare, läkare, att skicka hem??

Sköterskan gråter i intervjun när hon säger hur
hemskt det är att detta beslut har gjorts.
MEN de är ju dem som utför ordern!!!!
Det är inte beslutsfattarna som gör den där skjutsningen,
det är inte beslutsfattarna som tar hem specialsängen
till lägenheten.
Det är inte beslutsfattarna som stänger dörren
till daglig verksamhetscentret.

Om vi inte gör det som beordras oss,...när det är så 
käpprätt åt skogen,....då händer det ju ingenting.
Vi är ju deras händer o fötter.
Om många slutar göra blir det också en omöjlighet
att ge repressalier,....för det är en så stor
protest som alla ser o alla tycker är på tiden.....


Hur tänker den människa som skjutsar hem
gamlingen som inte fattar, inte kan gå, inte kan larma.....
Hur kan de göra det.
Lämna henne på sängen, säga "Nu är du hemma" o så
lämna henne till sitt öde........
??


Jag fattar inte.

"Jag gör bara mitt jobb"
Gu´ vad avskyr den meningen.

O samtidigt,....
samtidigt,.....
vet jag att det inte är så enkelt.....
eftersom det även där handlar om individen....
Det finns så mycket bakom varje människas handlingar
o ickahandlingar....jag vet.

Många kämpar den här kampen, men oftast är det
enskilda personer som står ganska ensamma
Man orkar inte hur länge som helst.
O så försöker man leva sitt liv. Bli egoistisk
för det är det enda man orkar,...se om sitt eget hus.

Tänk om det var många som stod bakom
protesterna.....
Ett vrål hörs mycket mer än ett skrik.

Men den handlingen att lämna en så utsatt människa
ensam hemma,....det fattar jag inte.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar