onsdag 20 december 2017

Eftertanke

Jag tycker om eftertanke.

Takten i ett samtal kan vara för hög för mig.

Om jag blir tyst, för att tänka,....fylls den tystnaden oftast.
Min poäng försvinner.
Öka takten för att hinna.

Prat, samtal kan därför vara jobbiga.
Först om tystnaden fylls o jag måste börja om, upprepande.
Eller plocka upp tråden igen.
Sedan för att takten på ordflöde o tankeverksamheten kan bli för hög.
Jag upplever det som att jag behöver leverera allt i ett.
Allt i ett svep.
Vara färdigtänkt liksom.


Tillägger att jag är också snabbtänkt, o orden kan spruta ur mig.
Det finns färdigtänkt som vill ut :)


De samtal, diskussioner o så där eftertanke är önskvärt från min sida, är få.
(O för att förtydliga så behöver inte eftertanke innebära att orden kommer
sakta eller att samtalet blir segt.)
Det livliga samtalet:
Jag kan prata fort o mycket för att bli tyst för tanke o sedan fortsätta det jag säger med ny svada.
Jag saknar utrymmet för tystnaden.
Det sakta samtalet:
Jag vill kunna prata lite o fåordigt, tystna för tanke för att fortsätta tråden.
Hela det samtalet är sällsynt.

För mig är tystnad ingen tom yta, inget tomt tillstånd.
Tystnad kan vara nödvändig. Det händer mycket där.
Eftersom jag uppfattar det som att den kan bli obehaglig o folk känner
sig obekväma så har jag lärt mig att följa flödet.


Jag gillar att tänka.
O jag kan specificera en typ av tänkande, att filosofera, o tänka
utanför mig själv.
Det behöver inte vara min åsikt jag luftar, det jag säger
behöver inte spegla mig.
Jag gillar många trådar o nya infallsvinklar.
O att förundras....
Man kan bli överraskad i samtalet :)


Nuförtiden kan dock många trådar vara stressande, nytt arbetsamt,
o bara tänkandet i sig går trögt.
Jag kan haka upp mig, tappa tråden, glömma.
O mina samtal när jag behöver säga något är oftast snabbordade, med få lugna andetag.
Jag behöver koncentrera mig för att kunna föra samtalet.
O tyvärr är valet av ämne inte speciellt roligt.


Men jag vill komma tillbaka till bra samtal.
O jag vill ha mer eftertänksamma sådana.
Tystnad bland ord är en bra kombination :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar