lördag 28 april 2018

Dagar går

Dagar går
nymånen lyser
färgsprakande nyårshimmel
björkens musöron
grillos i luften
mörka mornar

Dagar går
jag äter o diskar
bokar tvättid
vaknar till ibland

min kropp har märken
som trädet har sina årsringar
den skrovliga barken
Lägger handen på den skrovliga barken

Jag skrattar inte med en vän
jag räddar inga djur
jag odlar inte jorden
jag går inte i fjäll
den främmande staden är inget jag möter

Jag hjälper ingen nödställd
är inte medlem i någon frivilligorganistation
jag går ingen språkkurs
eller tränar skuggboxning

Främlingen förblir en främling
Kampen förblir en kamp
Dagar går o stelnar till inget

Livet är vackert
Världen är vacker
Jag ser in i ett akvarium
ett gigantiskt akvarium
en vacker värld
en levande värld
vibrerar av liv
sätter händerna mot glasytan o ser in
jag är som en museibesökare
har en oinlöst biljett till karusellen
jag sitter i diket bredvid vägen

Så nära
men så oförmögen till

Ingen har satt mig här
jag har inte satt mig här
jag tror det är så
det får lov att vara så
just nu får det lov att vara så
Det bara är så

Det bara är så

Förvaltarskap är inte min grej

Jag bara önskar det

Jag märker hur mina förebilder
är människor som går sin egen väg
de är utstickande
de är färggranna
de är vänliga
de är hoppfulla
tror på hoppet
de är egna
de använder sitt liv
de är inte fria från frågor,
eller fullständigt trygga
de är inga självsäkra människor
de kan vara jobbiga o ta plats
men deras kärna är vänlighet, o tro på livet
en vilja o lust till livet o människan
ett inre skratt o leende, sprudlande
de studsar hela tiden upp o vägrar att se livet i moll
O de har förmågan att leva deras fullt ut

Jag känner hur jag vaknar.....
...o så....
Dagar går
lägger pannan mot glaset


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar